Overgewicht

OvergewichtOvergewicht betekent dat je te zwaar bent voor je lengte. Het is niet alleen vervelend, het brengt ook allerlei gezondheidsrisico’s met zich mee. Zo hebben mensen met overgewicht een hogere kans op hart- en vaatziekten, diabetes, een hoge bloeddruk en rug- en gewrichtsklachten. Overgewicht kan ook psychologische gevolgen hebben zoals minder zelfvertrouwen, een negatief zelfbeeld en stress.

Wist je dat het al een flinke gezondheidswinst oplevert als je 5 – 10 % van je lichaamsgewicht kwijtraakt?

Je ziet het in de spiegel of merkt het aan je kleding. Maar overgewicht is ook objectief te meten. Dit kan met de BMI en met de tailleomtrek.

BMI

BMI staat voor Body Mass Index en is een graadmeter voor de verhouding tussen je lengte en je gewicht. Het is te berekenen door het lichaamsgewicht in kilo’s te delen door het kwadraat van de lengte in meters (kg/m2).
Of gebruik de BMI-check op deze site.

Wat zegt de BMI?

  • Een BMI lager dan 20: Je hebt mogelijk ondergewicht, klik hier voor meer informatie.
  • Een BMI van 20-25: je hebt een gezond gewicht voor je lengte. Niets aan doen!
  • Een BMI van 25-30: je bent te zwaar voor je lengte (overgewicht). Probeer af te vallen.
  • Een BMI van 30 of hoger: je hebt ernstig overgewicht (obesitas).

De BMI is niet altijd een goede graadmeter. Spieren wegen bijna 20 % meer dan vet, waardoor iemand met veel spieren een hoger lichaamsgewicht heeft. Het kan zelfs zijn dat de BMI aangeeft dat er sprake is van overgewicht, terwijl die persoon in werkelijkheid een gespierde bodybuilder is. Het vetpercentage, de tailleomtrek en de spiermassa zijn in zulke gevallen betere indicaties.

Tailleomtrek

De tailleomtrek zegt veel over iemands gezondheid. Taille is namelijk de plek waar vet zich vooral ophoopt. De tailleomtrek is te meten door een meetlint rond het slankste gedeelte van de taille te leggen. Een centimeter boven de navel kan ook. Een tailleomtrek van meer dan 88 cm (vrouwen) of 102 cm (mannen) geldt als ongezond.

Vet- en spiermassa

werkwijze-tanita

In mijn praktijk heb ik een Body Composition Analyser. Dit is een weegschaal die naast je gewicht ook je vetmassa, spiermassa en vochtgehalte meet. Je krijgt hiervan altijd een uitdraai mee naar huis zodat je het verloop van deze waardes tijdens je dieet kunt volgen.

Dieetbegeleiding door de diëtist

Als diëtist beoordeel ik je huidige eetpatroon en geef tips hoe je dit kunt verbeteren en toch gezond en lekker kunt blijven eten. Samen met jou kijk ik welk voedingspatroon het beste bij je past. Maar ik kijk niet alleen naar je eetpatroon, ik kijk ook naar andere punten zoals hoeveel je beweegt bijvoorbeeld. Ook kijken we naar de sociale aspecten van voeding; hoe kun je het gezellig maken zonder dat eten en drinken een grote rol speelt? Hoe ga je om met emoties?

Als je zwaar overgewicht hebt en/of moeilijk af kunt vallen dan kun je ook kiezen om als eerste steuntje in de rug een eiwitdieet te volgen. Dit is een dieet waarbij je met behulp van maaltijdvervangers op een verantwoorde manier sneller van je overtollige kilo’s af kunt komen. Ook voor mensen met diabetes is dit dieet zeer geschikt.
Tijdens het dieet krijg je wekelijkse of tweewekelijkse begeleiding. Als je het streefgewicht hebt bereikt worden de maaltijdvervangende producten afgebouwd en zetten we het dieet om in een gezond eet- en leefpatroon. Dit eetpatroon wordt aangepast op jou persoonlijke mogelijkheden en wensen zodat je het gemakkelijk vol kunt houden. Het is geen dieet meer maar een leefwijze, bedoelt om je gewicht stabiel te houden voor langere tijd.